دسته بندی نشده
((( بعد از خرید به فایل pdf نمونه سوالات و خلاصه کتاب دسترسی خواهید داشت )))
نمونه سوالات تستی مبانی و اصول آموزش و پرورش :
توجه توجه : با تهیه این PDF دیگه نیازی به خرید و مطالعه کتاب نیست ، مگر در موارد خاص ، موفق باشید.
1. كداميك از موارد زير به معناي تاديب است؟
الف) تبعيت از مقتضات طبيعت
ب) نوعي دخالت در طبيعت يا جهت دادن به فطرت ✅
ج) لعابي است كه بيشتر به ظواهر مربوط است
د) اتخاذ تدابير براي انتقال دانشها
2. كداميك از فعاليتهاي تربيتي زير فقط مختص انسان است؟
الف) فربه ساختن جسم
ب) كوششي در سطح رياضت حيوان
ج) تربيت به دست افراد نوع خود ✅
د) هيچكدام
3. در زمان های گذشته اعمال تربیتی در اذهان مردم یک عمل ................... محسوب می شد.
الف) فنی
ب) علمی
ج) هنری ✅
د) فلسفی
4. کدام عبارت نشان می دهد که طبیعت در مقابل روح ، آزادی و شخصیت قرار می گیرد و آدمی را نه همچون شخص بلکه همچون جاندار شامل تواند شد ؟
الف) اطلاق طبیعت بر مجموعه موجودات ✅
ب) طبیعت به معنای آنچه فوق طبیعی است
ج) عالم قابل رویت و دنیای مادی
د) همه موارد صحیح است.
5. از دیدگاه کدام علم ، تربیت عبارت است از اقدام رسمی برای آشنا کردن افراد با تصورات گروه ها ؟
الف) روان شناسی
ب) جامعه شناسی ✅
ج) زیست شناسی
د) پداگوژی
6. ابزار اجتماعي شدن ساخت عقلي محض ندارد در كليه علوم تا جايي كه از فرمولها ، فهرست ها ، عاليم و نشانه گذاري استفاده ميشود از چه نوع يادگيري استفاده مي شود؟
الف) از تمرين و تکرار
ب) از دست آموز كردن
ج) از حافظه و يادگيري ماشيني ✅
د) از يادگيري نهادي
7. چه كسي پداگوژي را علم تربيت ، اعم از تربيت بدني ، ذهني و اخلاقی تعريف ميكند؟
الف) دوركيم
ب) بويسون ✅
ج) لالند
د) بن
8. چرا تربيت آدمي نمي تواند واجد صنعتي جز اجتماعي باشد؟
الف) زيرا جامعه افراد جوان را براي خود و نه براي خودشان تربيت ميكند
ب) زيرا تصور آدمي خود يك تصور اجتماعي ، يا به قول جامعه شناسان تصوري گروهي است ✅
ج) زيرا تصور آدمي خود يك تصور فردي ، يا به قول جامعه شناسي تصوري انفرادي است
د) زيرا جامعه نيز مي تواند بدون تربيت وجود داشته باشد.
9. از نظر دكتر هوشيار مقام اصول در فرآيند تربيت چگونه است ؟
الف) ارتباطي ميان اصل تربيت و هدف معين وجود ندارد
ب) ارتباطي جزيي ميان اصل تربيت و هدف معين وجود ندارد
ج) تعليم و تربيت فعل و انفعالي است ميان دو قطب سيال كه مسبوق به اصلي و متوجه به هدفي و مستلزم طرح و نقشه اي باشد ✅
د) تعليم و تربيت فعل و انفعالي است ميان دو قطب سيال كه مسبوق به اصل و هدفي نمي باشد
10. مراحل روش معروف مساله ديويي كدامند؟
الف) تجربه كودك در زمان حال تشكيل فرضيه
ب) قطع ادامه فعاليت مورد عالقه كودك، آزمايش فرضيه
ج) وارسي آن قسمت از اطلاعات موجود، كه احتمال دارد راه حلي پيش پاي دانش آموز بگذارد
د) همه موارد ✅
بخش هایی از خلاصه کتاب مبانی و اصول آموزش و پرورش
معنی و مفهوم تربیت ( فصل اول )
لغت تربیت علارغم کاربردهای فراوانی که دارد اما برای اغلب افراد مبهم است. عدم ادراک معنای واقعی تربیت ممکن است باعث جابجایی هدف و وسیله در فرایندهای تربیتی شود و این باعث شود رشد در میانه راه متوقف شود.
سهل انگاری افراد در فهم تعلیم و تربیت در کنار دشواری فهم آن باعث می شود که افراد به آسانی از کنار آن بگذرند و این حوزه دستخوش نابسامانی هایی شود. اما عالوه بر افراد عام، صاحب نظران تربیتی نیز گاه به دلیل درک بخشی از مفهوم آنرا تک بعدی دیده و نمی توانند معنایی جامع از آن داشته باشند و در نتیجه به جای انسان کامل انسانی تک بعدی تربیت می نمایند.
از اینرو تربیت در هر دوره ای معنای خاصی به خود گرفته است و همین مطالعه تحول معنایی Education را امری لازم در مطالعه تربیت می سازد. در فارسی ریشه این لغت تربیت و پرورش و آموزش و پرورش است اما در لاتین ریشه این لغت به کشت نباتات، پرورش حیوانات، تغذیه و تعلیم افراد بر می گردد. به همین دلیل این مفهوم تا نیمه قرن هفدهم به معنای نگهداری از کودکان مطرح بوده است.
ضرورت،اهمیت و امکان تربیت آدمی ( فصل دوم )
الف: ضرورت تربیت آدمی
وقتی امری برای تحقق منظور خاصی ضروری محسوی می شود که وقوع آن امر شرایط لازم تحقق آن منظور باشد. پس تایید ضرورت تربیت آدمی به این معنا است که تحقق آدمی واقعی و تمام عیار جز در سایه تربیت صحیح آدمیزاده امکان پذیر نیست.
آدمی از موجوداتی است که کمالشان در فطرت از وجود متاخر افتاده است به همین جهت آدمیزاده در دوره رشد خود یعنی در فاصله زمانی بین وجود تا کمالش به کمک دیگران نیازمند است و تربیت یعنی مراقبت از رشدش ضرورت دارد.
ب: اهمیت تربیت آدمی
- تربیت انسان منجر به تربیت یک نسل می شود
- انسان برای کمال نیازمند تربیت است
- انسان مسئول کیفیت زندگی خویش است.
ج: امکان تربیت آدمی
از طریق شناخت انسان می توان به نیاز های او برای رشد پی برد و آنها را تامین نمود. از اینرو در آیات و روایات به حضور والدین در سال های اولیه کودکی تاکید شده است. اما تعلیم بدین معنا است که دانش اموز از امکاناتی که برای یادگیری در اختیار دارد بهتر استفاده کند و این امکان پذیر است. بنابراین آنچه بیشتر مورد تاکید است اینکه آیا تادیب الزم است یا نه؟
زیرا تادیب نه مانند پرستاری تبعیت از مقتضیات طبیعت است و نه چون تعلیم به منزله لعابی است که بیشتر به ظواهر مربوط است. تادیب نوعی دخالت در طبیعت است یا جهت دادن به فطرت . از اینرو همواره منجر به اختلاف نظرهایی بین حکما شده است.
مبانی آموزش و پرورش ( فصل سوم )
پداگوژی یا علم تربیت :
در قدیم تربیت به عرصه هنر مربوط می شد. اما امروزه تربیت فن یا هنری کاربردی است که می کوشد حتی المکان روش های علمی را در تحقیقات خود به کار برد. بنابراین تربیت از فنون سایر علوم استفاده می کند اما خود علم یا خانواده ای از علوم به شمار نمی آید. اما متخصصانی که قایل به علم بودن تربیت هستند بر این باورند که علوم تجربی ترکیبی از مجموعه ای از علوم است که واقعیتها و موقعیتهای تربیتی را در بافت تاریخی اجتماعی، اقتصادی و .. تشکیل می شود.
توجه توجه :
هم اکنون میتوانید با پرداخت حق اشتراک جزئی از بخش بالای سایت ،
فایل های PDF نمونه سوالات و خلاصه کتاب را به صورت کامل دانلود کنید.
با خرید این پکیج نیازی به خرید و مطالعه کتاب نیست !
عالیییییییییییییییییییییییییییی بودددددددددد 😍👌👌👌👌