دسته بندی نشده
توجه : برای دانلود کامل فایل های نمونه سوالات و خلاصه کتاب روشها و فنون تدریس ( دکتر حسن شعبانی ) از بخش بالا میتوانید اقدام به خرید فوری فایل ها کنید ، پس از خرید قابلیت دانلود فوری فایل ها برای شما فعال خواهد شد.
تعدادی از نمونه سوالات تستی روشها و فنون تدریس دکتر حسن شعبانی :
1 – هدف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در پایان درس می باشد؟
الف ( گفتن خالصه درس
ب ( بررسی آموخته های دانش آموزان و مقایسه آن ها با سال های گذشته
ج ( مقایسه فراگیران با یکدیگر
د ( اندازه گیری پیشرفت تحصیلی هر دانش آموز ✅
2 – در اجرای فعالیت های تدریس در کلاس درس ، مهم ترین مرحله از تدریس می باشد و بیش ترین وقت را نیز می گیرد.
الف ( فعالیت های آغازین درس
ب ( فعالیت های مربوط به ارایه درس ✅
ج ( فعالیت های تکمیلی درس
د ( فعالیت های پایانی درس
3 – در تحقیقات مقایسه ای معلوم شده است :
الف ( تدریس زبان در البراتوار زبان نتیجه بهتری دارد
ب ( تدریس زبان با روش سنتی بهتر است
ج ( تدریس زبان در البراتوار زبان و یا با روش سنتی تفاوت چندانی ندارد ✅
د ( تدریس زبان همراه فیلم نتیجه خوبی دارد
4 – آزمون پیشرفت تحصیلی در چه مرحله ای از فعالیت های تدریس ساخته می شود ؟
الف ( تحلیل آموزشی ✅
ب ( ارایه درس
ج ( فعالیت های پایانی درس
د ( در هر مرحله از تدریس
5 – در تعیین مراحل درس بهترین راهنمای معلم می تواند باشد :
الف ( هدف کلی درس
ب ( کتاب های کمک درسی
ج ( روش های تدریس
د ( هدف های رفتاری درس ✅
6 – کدام گروه از فالسفه هستند که معتقدند باید در تدریس بر محسوسات تکیه کرد ؟
الف ( پندارگرایان
ب ( طبیعت گرایان
ج ( اصول گرایان
د ( واقع گرایان ✅
7 – طبیعت گرایان معتقد هستند که :
الف ( تجربه بهترین روش تحقیق است ✅
ب ( در آموزش شناخت ها باید روش گفتاری را به کار برد
ج ( مطالب کتاب درسی برای تدریس هر مطلبی کافی است
د ( معلم باید معلومات را به کودکان القا کند
8 – جزو هدف های روش تدریس حفظی نیست :
الف ( سنجش میزان تسلط دانش آموزان به مطالب درسی
ب ( ترغیب دانش آموزان به مطالعه کتب درسی
ج ( کمک به یادگیرنده برای یادگیری از راه گوش دادن و تکرار
د ( تسلط یادگیرنده به کاربرد آموخته ها ✅
9 – از شرایط موفقیت در کاربرد روش سخنرانی است :
الف ( درس زودتر تمام می شود
ب ( معلم باید به مطالب درس تسلط کامل داشته باشد ✅
ج ( محور فعالیت ها معلم باشد
د ( دادن فرصت بیش تری به یادگیری
10 – اختیاراتی که معلم دارد تا در شرایط تدریس تغییراتی دهد و عوامل موثر در تدریس را برای درس خود مفید گرداند چه می گویند ؟
الف ( راهبرد تدریس
ب ( فن تدریس
ج ( الگوی تدریس ✅
د ( تدریس
تعریف تدریس و تحلیل مفاهیم آن مفهوم تدریس
تدریس به آن قسمت از فعالیتهای آموزشی که با حضور معلم در کالس اتفاق می افتد اطالق می شود. تدریس بخشی از آموزش است وهمچون آموزش یک سلسله فعالیت های منظم،هدف دار واز پیش تعین شده را در بر می گیرد. برداشت چند گانه ای از مفهوم تدریس دالیل مختلفی دارد که مهمترین آنها ضعف دانش پایه، اختالف در ترجمه و برداشت نادرست معلمان از دیدگاه های مختلف تدریس است.
پرورش یک مفهوم کای است،پرورش یک نظام است. آموزش یک فعالیت با هدف های دقیق ،آموزشی زودرس تر از پرورش است؛ وتدریس بخشی از آموزش است .
چهار ویژگی خاص در تعریف تدریس
الف- وجو تعامل بین معلم و دانش آموز
ب- فعالیت بر اساس اهداف معین و از پیش تعین شده
ج-طراحی منظم با توجه به موقعیت و امکانات
د-ایجاد فرصت و تسهیل یاد گیری
حرفه آموزی: بخش کوچکی از پرورش ،آموزش درواقع یک فرایند یاددهی - یادگیری کوتاه مدت با اهداف آماده کردن افراد برای حرفه ای معین با حضور معلم یا بدون حضور معلم است .
طرح رابطه مفاهیم تدریس ، پروش ، آموزش و حرفه آموزی
تحلیل مفهوم تدریس از دیدگاههای مختلف
تدریس دردیدگاه های مختلف ماهیت ومعنای متفاوتی دارد. اسمیت به پنج نوع تدریس معتقد است که عبارتند از:
-1 توصیفی: بیان مستقیم وصریح دانش ومهارت از طریق معلم به دانش آموز
-2 موفقیتی: به این معنی نیست که تدریس صورت نخواهد گرفت مر اینکه یادگیری اتفاق افتاده باشد.
-3 ارادی: عملی هدفدار که از اهمیت کارکرد آن در رخداد های آموزشی بستگی به موقیت وباور معلمان دارد.
-4 هنجاری: تدریس از منظر هنجاری معطوف به فعالیت های است که برپایه اصول اخالقی،شواهدواستدالل بنا شده باشد.
-5 علمی: فعالیتی است صریح و دقیق که ریشه در تجارب گذشته معلمان ومتخصصان تربیتی دارد.
کارکردهای تدریس
اگر کلاس درس را در یک نظام کوچک آموزشی تصورکنیم تدریس، به تعامل بادانش آموزان گفته می شود که شامل یک سلسله فعالیتهای منظم وهد فداراست وبراساس نقشی که دارد آثاری راچه دردرون وچه دربیرون نظام مدرسه ازخود برجای می گذارد که به آنها کارکردهای درونی ویابیرونی تدریس گفته می شود.
ایجاد عدم تعادل دردانش آموزان
یکی از هدفهای اصلی تعلیم و تربیت انتقال دانشآموزان از دنیای خود محور مبتنی برتجربیات شخصی محسوس. به قلمرو دنیای علمی غنیتری است که متضمن ارزشها، بینشها و حقایق متعدد وگوناگونی می باشد. یکی از راههای اساسی و عملی تحقق چنین هدفی این است که معلمان در فرایند تدریس. ساخت شناختی گذشته دانشآموزان را زیر سئوال ببرند و عمالا عدم کارایی یا ناکافی بودن آنها را در فرایند مواجهه با مسائل جدید نشان دهند و از آنها در بازسازی و ایجاد ساختارهای جدید شناختی حمایت کنند.
کسب اطلاعات جدید
اطلاعات به اشکال مختلف مانند دانش نظری. دانش روشی. تدابیر عملی و حل مسئله در اختیار دانشآموزان قرار می گیرند. کسب دانش ممکن است از طرق مختلف مانند گوش کردن. خواندن.کاوش و اکتشاف انجام پذیرد.
ذخیره سازی و اصالح مجدد
ذخیره سازی هنگامی مفید و پایدارخواهد بود که یادگیری معنیدار باشد. اگر یادگیری معنیدار نباشد اصالح یا بازسازی ساختار گذشته امکان نخواهد داشت. در فرایند یادگیری معنیدار است که دانشآموزان تالش میکنند با مقایسه اطالعات جدید با اطالعات قبلی و یا ترکیب آن دو ساختار ذهنیشان را اصالح کنند.
کنترل، هدایت و تحلیل
کارکرد کنترل و هدایت به این معنی است که تدریس باید آن چنان موثر باشد که اندیشه و همت دانشآموزان را در فرآیند فعالیتهای زندگی جهت دهد و تحت کنترل در آورد. این کنترل به هیچ وجه به معنی کنترل از بیرون نیست بلکه یک کنترل درونی است یعنی عمل. اندیشه و الگوی شخصیتی معلم آن چنان مورد توجه دانشآموزان قرار می گیرد که خط مشی کلی فعالیتهای آنها را شکل میدهد و موجب تغییر و تحول آنها در فرایند تدریس میشود.
عوامل مهم و مؤثر در تدریس
-1 ویژگی های شخصیتی و علمی معلم :
ویژگی های شخصیتی معلم و نقش آن در تدریس
تأثیر شخصیت و رفتار معلم در فرآیند تدریس
تأثیر شخصیت علمی معلم در قرآیند تدریس
-2 ویژگی های شاگردان و تأثیر آن در فرآیند تدریس
-3 اثر برنامه و ساختار نظام آموزشی در فرآیند تدریس
-4 تأثیر فضا و تجهیزات آموزشی در فرآیند تدریس
ویژگیهای شخصیتی معلم و نقش آن در تدریس
در این ویژگی ها معلمان به دو محور اساسی توجه کافی و کامل دارند عده ای شاگردنگر هستند که دانش آموزان را محور فعالیتهای آموزشی می دانند وبه رشد همه جانبه ی شاگردان توجه دارند و انتقال دانش برای پرورش آنها بکار می گیرند ودسته ی دیگر درس نگر هستند و مواد درسی را محور اصلی فعالیتهای آموزشی، مد نظر آنها است و به علوم وفنون رغبت نشان میدهند و تالش می کنند دانش و آگاهی خود را گسترش دهند و با نگرش فلسفی و اطالعات علمی که دارند دانش آموزان را بسوی خود جلب کنند.
توجه توجه :
برای دانلود سوالات روشها و فنون تدریس به صورت PDF از بخش بالای سایت اقدام به خرید اشتراک نماید !
پس از خرید لینک دانلود فایل ها در اختیار شما قرار خواهد گرفت ، موفق باشید.
بی نظیرررررررررررررررررررررررررررر 😍😍😍😍
سلام ، خیلی خیلی تشکر از سایت خوبتون ، هفته قبل آزمون داشتم و با همین سوالا قبول شدم ، جزوه ای هم که باهاش بود یکمی خوندم ، ممنونم بازم 👍💕💕💕💕💕
ببخشید همینا رو بخونیم کافیه؟ هفته دیگه امتحان دارم
تشکر ویژه از سایت خوبتون ، ممنونم
این فایل رو خریداری کردم ولی چندین بار میزنم دانلود نمیشه ممنونم راهنمایی کنید
سلام و درود ، بعد از خرید روی دکمه دانلود کلید کنید و منتظر بمانید فایل ها روی سیستم یا گوشی شما بارگذاری شود ، در صورتی که در دانلود فایل مجدد دچار مشکل بودید با شماره پشتیبانی سایت ( 09195009749 ) در ایتا یا واتس اپ پیام بدید تا فایل ها به صورت مستقیم خدمتتان ارسال شود ؛ موفق باشید
خیلی خوب بود متشکرم....
خیلی خوب بود متشکرم....
موفق باشید
برای ارشد خوبه؟ سوالات فصل به فصله؟
سلام و درود ، بله نمونه سوالات مناسبی هست هم برای آزمون های استخدامی و هم ارشد