دسته بندی نشده
دانلود سوالات رایانه و تعلیم و تربیت محمد عطاران ، در این پک از سایت آزمونیکا مهمترین سوالات این درس به صورت تخصصی در 2 فایل و بیش از 300 سوال تستی به صورت PDF تهیه شده که تضمین قبولی شماست. سوالات به صورت مرتب و فصل به فصل همراه با پاسخنامه می باشد. کافیست از بخش بالا اشتراک با مبلغ جزئی را خریداری نموده و بلافاصله فایل را در قالب PDF دانلود کنید. در بخش زیر تعدادی از سوالات به صورت نمونه ذکر شده است :
((( بعد از خرید بلافاصله به فایل های سوالات و جواب آنها دسترسی خواهید داشت )))
نمونه سوالات رایانه و تعلیم و تربیب ( دکتر محمد عطاران ) :
توجه : با خرید این پکیج هیچ نیازی به تهیه کتاب و یا منبع دیگری ندارید !
1. حامیان فناوری در مقابل مشکلات آموزشی و اجتماعی مهم به کدام گزینه روی می آورند؟
الف) شاهراه اطلاعاتی
ب) اینترنت ✅
ج) کتاب ها
د) افراد صاحب نظر
حامیان فناوری در مقابل مشکلات آموزشی و اجتماعی مهم ابتدا به اینترنت روی می آورند.
2. روش های استفاده از فناوری کدامند؟
الف) فراهم کردن چارچوب و ابزاری برای ارتقاء سطح فراگیری
ب) افزایش فرصت های فراگیری معلم
ج) فرصت های بیشتر به دانش آموزان و معلمان برای بازخورد ، تفکر و بازبینی
د) همه موارد ✅
پنج روش استفاده از فناوری: وارد کردن برنامه های آموزشی جذاب مبتنی بر مسائل دنیای واقعی به درون کلاس درس. فراهم کردن چارچوب و ابزاری برای ارتقاء سطح فراگیری. دادن فرصت های بیشتر به دانش آموزان و معلمان برای بازخورد ، تفکر، بازبینی. ایجاد اجتماعات بومی و جهانی شامل معلمان ، مدیران، دانش آموزان، والدین ، دانشجویان فعال و دیگر افراد عالقمند. افزایش فرصت های فراگیری معلم.
3. کدام گزینه به منظور تدریس مباحث مربوط به سیاست های کلی علوم به دانش آموزانی که دانش کمی از علوم دارند استفاده می شود؟
الف) پروژه های علمی
ب) سیستم بلودر ✅
ج) مدل کارآموزی
د) پروژه کوویس
سیستم بلودر به منظور تدریس مباحث مربوط به سلست های کلی علوم به آن دسته از دانش آموزان دبیرستانی طراحی شده است که دانش کمی درباره حوزه های مختلف علوم دارند در تمرکز بر روی مقولات کلیدی در مباحث پیچیده علمی با دشواری هایی روبرو هستند و در تشخیص روابط انتزاعی پوشیده در نظریه ها و موضوعات علمی مشکل دارند.
4. با برانگیختن فراگیرندگان به بیان مراحل طی شده در کدام فرآیند نرم افزار پرونده ای از افکار که فراگیرندگان می توانند برای بازتاب اندیشه خود استفاده کنند تهیه می کند؟
الف) پروژه گلوب
ب) تفکر ✅
ج) محیط خودآموز رایانه ای
د) پروژه کوویس
5. کدام گزینه در خصوص رویکرد گفتگوی محوری درباره یادگیری صحیح است؟
الف) فضای فکری غنی را ایجاد می کند.
ب) فرصت های فراوانی را در اختیار مشارکت کنندگان قرار می دهد.
ج) درک خود را افزایش می دهند تا بیشتر درگیر تشریح پدیده های علمی شوند.
د) همه موارد ✅
6. کدام یک از نتایج پژوهشگران مرکز پژوهش بر روی فراگیری و آموزش دانشگاه میشیگان است؟
الف) معمولا آموزش رایانه محور تاثیر مثبتی بر دانش آموز دارد. ✅
ب) آموزش رایانه محور تاثیری بر دانش آموز ندارد.
ج) تفاوت آشکار بین دانش آموزانی که از رایانه استفاده می کنند و گروهی که استفاده نمی کنند وجود ندارد.
د) عملکرد دانش آموز در ریاضیات روخوانی و مهارت های زبانی در مقایسه با دانش آموزانی که تحت آموزش های سنتی قرار می گرفتند ضعیف تر است.
7. کدام گزینه در خصوص استفاده از رایانه به عقیده هارولد ونگلینسکی صحیح می باشد؟
الف) دانش آموزان سیاه پوست نسبت به دانش آموزان سفید پوست تمایل بیشتری دارند تا از رایانه برای آموختن ریاضیات پایه استفاده کنند.
ب) برنامه هایی که دانش آموزان سیاه پوست استفاده می کنند عمدتا برای تمرینات پایین مانند تکلیف و تمرین است.
ج) احتمال اینکه معلمان آنها را برای بکارگیری فناوری تعلیم دیده باشند پایین است.
د) همه موارد ✅
به عقیده هارولد ونگلینسکی مهم ترین مشکل این بود که دانش آموزان سیاه پوست نسبت به دانش آموزان سفیدپوست تمایل بیشتری دارند تا از رایانه برای آموختن ریاضیات پایه استفاده کنند. ولی برنامه هایی که آنها استفاده می کنند عمدتا برای تمرینات سطح پایین مانند تکلیف و تمرین است هم چنین احتمال این که معلمان آنها برای بکارگیری فناوری تعلیم دیده باشند پایین است.
8. کدام نرم افزار پرفروش ترین نرم افزار در آمریکای شمالی است؟
الف) پروژه غول
ب) کارمن سان دیگو ✅
ج) سیستم بلودر
د) پروژه گلوب
نرم افزار کارمن سان دیگو پرفروش ترین نرم افزار آموزشی در آمریکای شمالی بوده است این بازی اولین بار در میانه دهه 1980 به بازار عرضه شد و پس از آن شش نسخه دیگر از آن نیز ارائه شد.
9. ................... راهی نوآورانه برای آموزش ضروریات تحصیلی به کودکان می باشد؟
الف) آزمون های استاندارد
ب) فناوری ✅
ج) کارگروهی
د) آزمون های چند گزینه ای
گیتز می گوید: فناوری راهی نوآورانه برای آموزش ضروریات تحصیلی به کودکان و آموزش نحوه استفاده از ابزارهای فناوری به آنان است و می توان گفت کودکان همواره متقاضی آنند.
10. تاثیرگذارترین عامل تغییرات آموزشی چیست؟
الف) فناوری
ب) معلم ✅
ج) برنامه درسی
د) پروژه های آموزشی
گذشته از نقش حیاتی برنامه درسی آشکار است که معلم تاثیرگذارترین عامل تغییرات آموزشی است.
کتاب رایانه و تعلیم و تربیت دکتر محمد عطاران
کتاب "رایانه و تعلیم و تربیت" نوشته دکتر محمد عطاران، یکی از آثار مهم در حوزه فناوری اطلاعات و نقش آن در آموزش و پرورش است. این کتاب به بررسی تاثیرات رایانه و فناوریهای دیجیتال بر فرآیندهای آموزشی و تربیتی میپردازد و راهکارهایی برای بهبود استفاده از این فناوریها در سیستمهای آموزشی ارائه میدهد. در ادامه، به بررسی جنبههای مختلف این کتاب پرداخته خواهد شد.
1. مقدمه ای بر اهمیت فناوری در آموزش
در فصل ابتدایی کتاب، دکتر عطاران به اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در عصر مدرن و نقش آن در آموزش و پرورش میپردازد. وی با اشاره به تغییرات سریع در فناوری و تاثیر آن بر همه جنبههای زندگی، بر لزوم استفاده از رایانه و ابزارهای دیجیتال در سیستمهای آموزشی تاکید میکند. این مقدمه به خوانندگان کمک میکند تا با زمینه و ضرورت مطالعه این کتاب آشنا شوند.
2. رایانه به عنوان ابزار آموزشی
یکی از مباحث کلیدی کتاب، بررسی رایانه به عنوان یک ابزار آموزشی است. دکتر عطاران به تشریح کاربردهای مختلف رایانه در آموزش، از جمله تدریس، یادگیری تعاملی، و ارزیابی پرداخته است. وی تاکید میکند که رایانهها میتوانند فرآیند یادگیری را جذابتر و موثرتر کنند، به شرط آن که به درستی و با برنامهریزی مناسب از آنها استفاده شود. این بخش از کتاب به بررسی نرمافزارهای آموزشی، شبیهسازها و دیگر ابزارهای دیجیتال که در آموزش کاربرد دارند، میپردازد.
3. تأثیر رایانه بر معلمان و دانش آموزان
کتاب "رایانه و تعلیم و تربیت" به طور گسترده به بررسی تأثیرات استفاده از رایانه بر نقش معلمان و شیوههای یادگیری دانشآموزان میپردازد. دکتر عطاران در این بخش به تغییرات در روشهای تدریس و نیازهای جدید معلمان برای تسلط بر فناوریهای نوین اشاره میکند. همچنین، وی به بررسی مزایا و چالشهای استفاده از رایانه در کلاس درس، مانند افزایش دسترسی به منابع آموزشی، کاهش فاصلههای یادگیری و همچنین مشکلاتی نظیر انزوای اجتماعی و وابستگی به تکنولوژی، پرداخته است.
4. آموزش الکترونیکی و یادگیری از راه دور
در بخش دیگری از کتاب، دکتر عطاران به بررسی آموزش الکترونیکی (e-learning) و یادگیری از راه دور میپردازد. وی تاریخچه، مزایا و معایب این شیوههای آموزشی را تحلیل کرده و راهکارهایی برای پیادهسازی موفق این سیستمها ارائه میدهد. در این بخش، نویسنده به اهمیت ایجاد محتوای آموزشی با کیفیت، استفاده از پلتفرمهای مناسب و نقش معلمان در هدایت و نظارت بر فرآیند یادگیری از راه دور اشاره میکند.
5. چالش ها و فرصت های استفاده از رایانه در آموزش
کتاب همچنین به چالشها و فرصتهای استفاده از رایانه در آموزش پرداخته و سعی دارد تا راهکارهایی برای غلبه بر موانع موجود ارائه دهد. دکتر عطاران به موضوعاتی نظیر شکاف دیجیتال، مقاومت در برابر تغییرات تکنولوژیکی و نیاز به آموزش مداوم برای معلمان اشاره میکند. وی همچنین به بررسی فرصتهایی مانند ایجاد محیطهای یادگیری تعاملی، استفاده از بازیهای آموزشی و یادگیری مبتنی بر پروژه میپردازد.
6. آینده نگری در زمینه رایانه و تعلیم و تربیت
در فصل پایانی، نویسنده به آیندهنگری در زمینه ترکیب رایانه و تعلیم و تربیت پرداخته و پیشبینیهایی درباره آینده آموزش با تکیه بر فناوری ارائه میدهد. دکتر عطاران معتقد است که با پیشرفت فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، شیوههای آموزش و یادگیری به شکلهای جدید و نوآورانهای تغییر خواهد کرد. وی بر اهمیت آمادهسازی معلمان و دانشآموزان برای مواجهه با این تغییرات تاکید دارد.
7. ارزش علمی و کاربردی کتاب
کتاب "رایانه و تعلیم و تربیت" از نظر علمی و کاربردی دارای ارزش بالایی است. این کتاب به عنوان یک منبع درسی برای دانشجویان رشتههای تعلیم و تربیت، فناوری آموزشی و همچنین برای معلمان و مسئولان آموزشی که به دنبال بهبود سیستمهای آموزشی خود با استفاده از فناوریهای نوین هستند، مناسب است. سبک نگارش ساده و روان دکتر عطاران باعث شده است که این کتاب برای طیف گستردهای از مخاطبان قابل فهم و استفاده باشد.
نظرات 0